29 Temmuz 2013 Pazartesi

Ferit Küçükay: “Elektrikli Araçlara Geçiş Süreci Yavaş Olacak”


İSTANBUL - Almanya’da bulunan Otomotiv Mühendisliği Enstitüsü Direktörü Prof. Dr. Ferit Küçükay ilk kez İstanbul’da gerçekleştirdikleri Otomotiv Mühendisliği Konferansı’nın çok verimli geçtiğini söyledi. Elektrik tahrikli araçların yaygınlaşmasının en erken 20 yıl sonra olabileceğini belirten Küçükay, ancak süreci zamansal anlamda tahmin etmenin politik ve ekonomik nedenlerden mümkün olmadığını vurguladı. Küçükay ayrıca yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik temaların bundan sonraki konferanslarda da yer  almayı sürdüreceğini sözlerine ekledi.
Uluslararası Araştırma Enstitüsü (IIR) Avusturya tarafından 13-14 Aralık tarihlerinde Hilton İstanbul’da düzenlenen Otomotiv Mühendisliği Konferansı sona erdi. BMW, Porsche, Mercedes-Benz, Renault, Siemens, Hexagon, TOFAŞ, TÜBİTAK MRC gibi önemli kurumların temsilcilerinin katıldığı, yüksek enerji verimli ve akıllı araçlar ile ilgili sunumların yapıldığı konferansın moderatörlüğünü Almanya merkezli Otomotiv Mühendisliği Enstitüsü Direktörü Prof. Dr. Ferit Küçükay gerçekleştirdi. İki günlük maratonun sonlanması ardından Küçükay, Alternatif Enerji’nin sorularını yanıtladı.
Ferit bey öncelikle konferansın verimliliğini nasıl değerlendirdiğinizle başlayalım…
İki gün boyunca yapılmış olan 25 sunum neticesinde konferansımızın çok iyi geçtiğini düşünüyorum. Çünkü katılımcılardan gelen eleştiriler oldukça olumlu.
Bir sonraki konferansınızın içeriği hakkında bilgi verebilir misiniz?
Olası içerik konularının başında tabii ki araçların emniyeti açısından ileride çok daha önem kazanacak sürüş dinamiği ve daha yüksek verimli çalışan tahrik sistemleri gelmektedir. Çünkü bu mega tema önümüzdeki yıllarda da böyle kalacaktır. Dolayısıyla ağırlık son konferansımıza nazaran, ek olarak belki araçların daha güvenli seyir etmesinde gereken gelişmelerin ne olacağı ve elektrik üretiminin kalıcı olarak yapılabilmesi için araçlar dışında ne gibi önlemlerin alınması gerektiği olacaktır. Enerji sektöründen birkaç arkadaşı da ilave ederek konferansı zenginleştirmeyi düşünüyoruz. ikinci konferansın yine İstanbul’da gün (15 Aralık 2011) itibariyle 10 ila 12 ay sonrasında düzenlenmesini planlıyoruz.
Yani sonraki konferanslarınızda da yenilenebilir enerjiyle paralel konular bulabileceğiz…
Mutlaka olacaktır çünkü karbondioksit gazının azaltılması için alınan önlemler arasında otomotiv sanayi ve tekniğinin bu yöndeki geniş çaplı araştırmaları ve geliştirmeleri var. Örneğin 2020 yılında üretilecek 100 milyon aracın takriben 10 milyonunu hibrit ve elektrikli araçlar oluşturacaktır. Bu 10 milyonluk üretimin yüzde 20′si elektrikli, yüzde 80′i hibrit araçlar olacak. Dolayısıyla (yenilenebilir enerji kaynakları konusuna) otomotiv sanayi çok önem vermektedir. 2012′de ve sonrasındaki konferanslarımızdaki sunumlarda tema olarak belirtmeyi düşünüyoruz.
Katılımcılar tam elektrikli araçların yakın bir zaman diliminde yaygınlaşmayacağını düşündüklerini dile getirdi. Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz, süreç olması gerektigi gibi mi işliyor?
Bugünkü sistemden tam elektrikli araçlara geçişin uzun bir süreçte olacağını düşünüyorum. Yakın zamanda tüm arabaların elektrikle çalışacağını iddia etmek “bu işten anlamıyorum” diyenlerin işidir. Onun için benim kanaatime göre bu geçiş en azından 20 yıl ya da daha fazla sürebilir. Bu geçişinse 20 yıl sonra mı yoksa 40 yıl sonra mı olacağını şu an için kimsenin net bir şekilde kestirmeye imkânı yoktur. Bunun arkasında yatan sebepler politik ve ekonomik gelişmelerin nasıl seyredeceği hakkında bilgimizin şu anda olmamasıdır. Herhangi bir şekilde ileriki yıllarda enerji krizi mevzu bahis olursa bu durum çok yakın bir zamanda bu tür araştırma ve geliştirmeleri kalıcı olarak etkileyebilir. Ancak şu andaki gözlemlerimize göre gelişme çok yavaş olacaktır. Bu nedenle bizim normal tahrikli araçların satışına ve iyileştirilmesine çok daha fazla önem verip bu arada da elektrikli ve hibrit araçları da unutmamamız gerekir.
Röportaj: Kağan Konçak, www.alternatifenerji.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder